Lütseum24

Värskeimad uudised

Lütseum24

Väike maja

Lütseum24

Üritused ja ülevaated neist

Lütseum24

Tähtpäevad, meeldetuletused, minevik

Lütseum24

Intervjuud, küsitlused, koolileht

kolmapäev, 14. mai 2014

EKSPERIMENT- Telliskivi kirbuturg

Tänases ühiskonnas ei saa rahast üle ega ümber. On inimesi, kelle sõnul ei mängi Suur Mammon nende elus tähtsat rolli, ent tõsiasjaks jääb – raha on alati tarvis ning liiast pole seda kunagi. Kuidas peaks enda ümber varanatukest kuhjama aga lihtne õpilane? Meenutuseks tuleb endale loomulikult korrata härra Leesi kuldseid sõnu: „Gümnaasiumiharidus ongi juba täiskohaga töö“. Seega – mõned näpunäited, kuidas muuta hea pealehakkamine ning ajakübe suhteliselt kiiresti-valutult käibel olevaks valuutaks.
Videot kirbuturul käigu kohta vaata siit

Kirbuturg

Kirbuturg on arvatavasti esimesi mõtteid, mis kiire rahategemisega seoses pähe kerkib. Seal toimub praktilise meele ning kirka sotsiaalelu sümbioos, mida kaunistab ka suur tõenäosus päeva lõpuks varakam olla. Ometi pole miski riskist prii ning kirbuturule minnes peab teatud olukordadeks valmis olema. Panin kirja väikse kokkuvõte minu ja Anette eelmisest kirbuturust, mis toimus 3. mail, ning viskasin vaheliti ka omajagu näpunäiteid.

Esmajoones peab turgleja teadma, kuidas üritusest üldsegi osa võtta. Kirbuturg toimub vaid soojadel aegadel ning ka siis vaid kord nädalas, laupäeviti. Registreerida tuleb end varakult, sest kohtade arv on piiratud ning tahtjaid lendab kärmelt peale nagu kärbseid roiskunud lihatükile. ENT! Kuigi on kiire, peaks müüja endale siiski aru andma kahe ääretult tähtsa teguri kohta - ilm ning tooted või teenused, mida müüa kavatsetakse. Kui ilm on sant, on ka ostjaid vähem ning liigset märgust ja tuulisust ei tunnista reeglina ka ükski müüdav kaup. Seepärast on mõttekas oma õnn mõne rohkem või vähem tuntud ilmaennustusportaali kätte usaldada. Teiseks – mida müüa? Müügiks kõlbab pea kõik, ent on see piisavalt atraktiivne ja/või praktiline, et selle maha ärimisest tõuseks ka mingit laadi tulu? Seejuures tuleb kindlasti juba alguses maha arvata 10 eurot, mis kulub raua rentimiseks. (Lütseumi kirbuturul on see-eest aga müümine täiesti tasuta!) Seega – uisapäisa ei tasu miskitki ette võtta!

Jõudsin laadale vahetult enne avamist. Anette sellega kuigivõrd rahul polnud, sest kokkulepitud aeg oli meil tund aega varem, kell üheksa. Varajane kohalolek ei näita siiski vaid suurt usinust. Nimelt saavad väledamad-varasemad endale stanged, et riideid ostjatele ligipääsetavamateks ning ahvatlevamateks muuta. Tunglemisest, mis riiete eksponeerimisvõimaluste parandamise tõttu tekkis, võib järeldada, et nagu igal teiselgi kirbuturul oli ka meie kaasmüüjate suurimaks artikliks just riietemüük. Meile, kes me müüsime samuti peaasjalikult rõivaid, tähendas see nii head, kui ka halba. Ühelt poolt tõmbab hilpude rohkus riietele orienteeritud ostjaid, teisalt väheneb aga võimalus, et sinu rõivaid märgataks, veel vähem ostetaks.

Muide, ilmaennustus jäi nähtavasti nii mul kui ka Anettel vaatamata – juba hommikul kõrgusid taeva ähvardavad pilve ning külm võttis lõdisema, ent korraliku paravihma varustust ning sooje riideid meil polnud. Ruttavalt ütlen ette, et vihma me ei saanud, ent külmast võisime lahti öelda alles laada lõputundidel.

Kuna lauarent on ühele pudukaupmehele võrdlemisi kallis, otsustas Anette kaval olla ning rentis teise poole lauast välja. 5-eurone võit ning vestluskaaslane olid garanteeritud! Mõru maiguga oli laua rentimisel aga ruuminappus. Palju rõivaid ning vähe ruumi ei ole hea kombinatsioon. Kuna stangesid meil polnud, saime riietest korraga välja tuua ainult valitud osa ning kindlasti jäime seepärast mõne ostja võrra vaesemakski.

Üleüldse on rõivaste müük üks keeruline teema. Kuna müüsime peaasjalikult tütarlastele vanuses 12-16 mõeldud rõivaid ning aksessuaare, jõudsid ostjad meieni läbi väikesilmalise sõela: inimesed, kes huvituvad rõivastest => naised => vanuses 12-16 => pakutavast kaubast huvitatud või mitte.  Ometigi ei jätnud mööduvad turulised meid täiesti kuivale. Põhjuseid oli mitmeid.

Kuldreeglina aitab müügile alati kaasa mõne eksklusiivsema eseme väljatoomine. See tõmbab ligi isegi neid, kes pakutavast kaubast üldiselt keelduksid. Meil olid selleks näiteks needitud vaalakarva ketsid ning ehtsast nahast must käekott. Illustreerimaks eelmist väidet: käekoti ostis üks vanakoolivälimusega meesterahvas.

Igasugust müümist ja tehingusobitamist soodustab ka suur jutuvadin ning üleüldse oskus oma kaupa pähe määrida. Sedaviisi müüsime maha ühe Avril Lavigne´ile hüvalt passinud jakkjope , mis läks aga sügistöödeks maale muda ning pord ootama. Kokku teenisime umbes 11 eurot ja kui sellelt 5 eurot lauatasu maha arvestada, siis 6 eurot puhaskasu, mis pole üldsegi halb tulemus.

Kahtlemata aitas meid ka meie lauanaabri ere sära. Sass töötas kui magnet. Peale tema enda töötas magnetina ka tema kaup, milleks olid kasitud retrofotokad, viimastest nikerdatud lambid ning ka laseriga graveeritud puitkatted telefonidele. Sellest rahvamassist, mis tema ette kogunes, napsasime ka meie Anettega mõne kliendi.


Viimaseks juhtnööriks oma kauba edukaks müümiseks on meeldiv seltskond! Päeva lõpuks polnud leti ees enam vaid mina ja Anette, vaid ka paljut muud kirjut rahvast, näiteks Kirke ja Elo üheksandast klassist. Ajapikku kerisime üles ka laulujupi-pilliviisi ning muutusime seeläbi ka kogu müügitänava säravaimateks tähtedeks. Juhtus lausa nii, et ürituse korraldaja andis meile priipääsme järgmise nädala kirbulaadaks, mis oli iseenesest juba ammu kinni müüdud!

Voh nõnda.


- Joonas Praks (XI B)